Michele BERTOLINI
Milano, 20/04/1974
Università Ca’ Foscari Venezia
Dipartimento di Filosofia e Beni Culturali
Michele Bertolini Aracne editrice

Michele Bertolini is postdoctoral researcher at Università Ca’ Foscari (Venezia); in 2006 he completed his PhD (Philosophy) on Konrad Fiedler and the form/expression problem at EHESS in Paris (École des Hautes Études en Sciences Sociales) and the Università degli Studi di Milano. Since 2006 he has been teaching Aesthetics and Art Criticism at the School of Fine Arts in Bergamo and he has been collaborating with the chair of Aesthetics at the Università degli Studi di Milano.His research is on the links between the verbal and the visual, on the aesthetics and ontology of moving images, on the aesthetics of spectator in the Eighteenth Century (particularly on Diderot). As well as numerous writings on aesthetics, art theory (Diderot, Cassirer, Balzac, Bayer, Malraux, Fried) and cinema (Bazin, Bresson, Lang, Tarkovskij, Tourneur, Welles), he is the author of: L’estetica di Bergson. Immagine, forma e ritmo nel Novecento francese (Mimesis, Milano 2002), La rappresentazione e gli affetti. Studi sulla ricezione dello spettacolo cinematografico (Mimesis, Milano 2009), Deleuze e il cinema francese (Mimesis, Milano 2002). He translated and edited the volume: André Bazin, Jean Renoir (Mimesis, Milano 2012), and co-edited: Entrare nell’opera: i Salons di Diderot (Le Monnier, Firenze 2012), Paradossi settecenteschi. La figura dell’attore nel secolo dei Lumi (Led, Milano 2010).
Informativa      Aracneeditrice.it si avvale di cookie, anche di terze parti, per offrirti il migliore servizio possibile. Cliccando 'Accetto' o continuando la navigazione ne acconsenti l'utilizzo. Per saperne di più
Accetto